11-01-2024

Stor vækst i Københavns Lufthavn: Tæt på 27 millioner rejsende

Med knap 2 millioner passagerer i december blev 2023 det travleste år i fire år i Københavns Lufthavn. 26,8 millioner rejsende var gennem lufthavnen, og det er 21 procent flere end året før.

De rejsende er på vej tilbage i Københavns Lufthavn, og 2023 blev det bedste år siden 2019 med 26,8 millioner passagerer. På årets travleste dage, som var i forbindelse med sommer- og efterårsferien, gik flere end 100.000 rejsende gennem lufthavnen.

”Igennem hele 2023 har vi oplevet en stadig stigende lyst til at rejse. Det gælder både erhvervs- og ferierejser, og vi er meget tilfredse med, at vi ser en stigning på 21 procent i antallet af rejsende sammenlignet med året før. To ud af tre passagerer er ferierejsende, og det er både danskere og sydsvenskere, der benytter Københavns Lufthavn, når de rejser ud i verden for at få en masse oplevelser”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Godt halvdelen af alle rejsende i Københavns Lufthavn kommer fra Danmark og Sverige. Resten er primært passagerer fra de øvrige europæiske lande og Nordamerika, der kommer til København – og antallet er stigende.

”København er en meget populær destination, og antallet af turister, der vil opleve Dronningens – snart Kongens – fantastiske by, stiger. Det skal vi være stolte af. Mange vil opleve cool Copenhagen og den danske hygge, som vi er så kendt for med easy living og en afslappet stemning. Den danske gourmetscene med fantastiske restauranter og hele den grønne og innovative tilgang til livet tiltrækker også mange turister. Og vi forventer endnu flere rejsende i 2024”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

Flere nye ruter fra CPH
De mange passagerer har også fået flere flyselskaber at vælge mellem. Over hele året var der 60 forskellige flyselskaber i Københavns Lufthavn, der fløj på hele 321 ruter til 164 destinationer. Det er det højeste antal ruter siden 2018.

”Vi er meget tilfredse med, at flere flyselskaber vælger Københavns Lufthavn til, og der kommer endnu flere muligheder for at rejse til forskellige destinationer fra København. Det er med til at styrke vores position som det vigtigste trafikknudepunkt i Nordeuropa”, siger Peter Krogsgaard.

London er stadig favorit – og flere rejsende til USA
Storbritannien er årets mest populære land at rejse til. Der var knap 2,6 millioner rejsende på ruterne til Storbritannien sidste år, med London som den absolutte favorit. På ruterne mellem København og lufthavnene i den britiske hovedstad var der flere end 1,8 millioner passagerer, hvilket gør London til den mest populære destination fra København.

Næsten 2,9 millioner rejsende – eller omkring 10 procent af alle passagerer - fløj på ruter uden for Europa. Fra København er der direkte ruter til 30 forskellige langdistancedestinationer i både Afrika, Asien og Nordamerika. Det er særligt ruterne til Nordamerika, der klarer sig godt, og antallet af passagerer til USA er tilbage på niveauet for 2019.

”Det går virkelig godt for ruterne til USA. Flere end 1 million passagerer er rejst mellem København og en af de 8 amerikanske lufthavne med direkte forbindelse. USA ligger på 9. pladsen over de mest populære lande at rejse til, og det ser ud til, at udviklingen fortsætter”, siger Peter Krogsgaard.

Til sommer kommer endnu en ny direkte rute fra København til USA. Det sker, når verdens største flyselskab, American Airlines, åbner sin rute til Philadelphia.

Download Excel